субота, 31 березня 2018 р.

Поняття про фармацевтичну опіку



Фармацевтична опіка – це комплексна програма взаємодії провізора і пацієнта на протязі всього періоду медикаментозної терапії, починаючи від моменту відпуску лікарського засобу до повного припинення його дії.


Для здійснення фармацевтичної опіки при відпуску безрецептурних препаратів в аптеці провізор повинен виконати ряд обов'язкових дій, що передбачені вимогами належної аптечної практики (НАП):



1. Правильно оцінити проблему пацієнта
2. Забезпечити пацієнта безрецептурним лікарським засобом (засобами)
3. Забезпечити пацієнту подальше спостереження





 Необхідні умови для якісної фармацевтичної опіки:

1.Працівники охорони здоров'я повинні поширювати серед провізорів інформацію про основні препарати і схеми лікування найпоширеніших захворювань.
2.Провізори повинні володіти знаннями з основ внутрішніх хвороб.
3.Провізори повинні володіти основами раціонального застосування ліків.
4.Провізори повинні володіти правилами проведення консультацій хворим.
5.Необхідний контроль інформації, що поступає до провізора від виробника ліків через їхніх представників і рекламу.

 Фармацевтична опіка включає наступні рекомендації і консультації для пацієнта:

* вибір оптимальної лікарської форми і колії введення ЛП;
* правила використання різноманітних лікарських форм;
* особливості індивідуального дозування;
* особливості взаємодії даного лікарського препарату з іншими лікарськими засобами;
* особливості взаємодії даного лікарського препарату з їжею, алкоголем і нікотином;
* про час доби, оптимальний для прийому даних ліків;
* про можливий несприятливий вплив ліків на функції органів і систем людини;
* про умови зберігання конкретних ліків.

Алгоритм дій провізора при здійсненні фармацевтичної опіки:

  • Встановити, для лікування якого симптому хворий вирішив отримати даний препарат
  • Визначити на основі опитування пацієнта, чи не є даний симптом проявом захворювання, яке потребує обов'язкового втручання лікаря
  • Визначити фармакологічну (фармакотерапевтичну) групу препаратів, які можна призначити даному хворому
  • Вибрати серед медикаментозних засобів даної групи оптимальний препарат для цього хворого
  •  Надати хворому належну інформацію про вибраний препарат.

Алгоритм надання провізором належної інформації про лікарський препарат при здійсненні фармацевтичної опіки пацієнтів:


Дія лікарського препарату
Побічні ефекти
Умови раціонального
приймання препарату
Попередження
Навіщо потрібний     цей лікарський
 препарат?
Які побічні    ефекти можуть виникнути?
Як приймати лікарський
 препарат?

Коли не можна приймати лікарський препарат?
Які симптоми захворювання
 зникнуть, а які - ні?
Як їх розпізнати?
Коли його приймати?
Яка максимальна доза?
Коли розпочнеться дія препарату?
Як довго вони будуть зберігатися?
Як довго продовжувати
 лікування?

Чому необхідно пройти повний курс лікування?
Що станеться при неправильному
 застосуванні препарату або відмові від нього?
Що потрібно зробити?
Що робити із залишками
препарату?

 Контроль інформації про лікарський препарат:

• Запитати пацієнта, чи все йому зрозуміло.
• Попросити пацієнта повторити найважливішу інформацію.
• Дізнатись у пацієнта, чи залишилися у нього які-небудь запитання.

7 коментарів: